Leden Raad van Toezicht

De leden van de Raad van Toezicht stellen zich aan u voor.

Joost Vos

Voorzitter RvT

Samen bewegen

Samenwerkingsverband Oost Achterhoek is voortdurend op reis naar inclusiever onderwijs. Een missie die mij erg aanspreekt, want: actiegericht, ambitieus en betekenisvol voor de ontwikkeling van kinderen! En ja, dat vraagt om samen in beweging te blijven.

Voor mij persoonlijk erg herkenbaar. In 2021 zijn we als gezin verhuisd naar Zutphen na jaren in Oost Achterhoek (Groenlo) te hebben gewoond. Een ‘move’ om de ontwikkeling van de gezinsleden te faciliteren: voor onze drie kinderen vlotte (trein)verbindingen naar aansprekende opleidingen en voor mijn partner en mij nieuwe ontplooiingsmogelijkheden.

Samen werken

Natuurlijk, samenwerken is soms best uitdagend, echter het is dé succesfactor om gezamenlijk op betekenisvolle wijze de doelstellingen van inclusiever onderwijs te realiseren. Dit door het bundelen van een grote diversiteit aan vakkennis, ervaringen, rollen en lokale betrokkenheid.

Zelf heb ik ook vanuit diverse rollen mogen bijdragen aan het onderwijs, en nog steeds, o.a. als ouder (van drie kinderen op De Hoeksteen in Groenlo), als voorzitter GMR (Stichting Accentscholengroep), als directeur bedrijfsvoering (Stichting Het Assink lyceum in Haaksbergen en Stichting Staring College in Lochem) en op dit moment als hoofd bestuursbureau & controller (Stichting Archipel Onderwijs & Kinderopvang in Brummen, Voorst en Zutphen). Ik verheug mij erop om als toezichthouder een bijdrage te mogen leveren aan Samenwerkingsverband Oost Achterhoek.

Samen ertoe doen

Samen bewegen en samen werken, om er samen toe te doen, bijdragen aan een groot maatschappelijk belang: de ontwikkeling van kinderen! Ik ervaar het als waardevol om deel uit te gaan maken van Samenwerkingsverband Oost Achterhoek, een inspirerende ‘club’ zo heb ik al mogen ervaren tijdens de eerste contacten, en dat in een regio die veel voor mij betekent. Ik kijk ernaar uit om elkaar te ontmoeten!

Katalin de Kleuver

Lid RVT

Langs deze weg stel ik me graag aan jullie voor. Ik ben Katalin Kapteijns en nu ruim 18 jaar werkzaam in het primair onderwijs. Ik heb vier kinderen die naar de basisschool en het voortgezet gaan. Ik woon en werk in Harderwijk. Onderwijs waar onze leerlingen gelukkig van worden, dat is mijn passie. Hieraan probeer ik bij te dragen in mijn werk, eerst als leerkracht en via diverse functies en opleidingen de laatste jaren als hoofd onderwijs en kwaliteit. Goed onderwijs aan alle kinderen lukt niet in je eentje, daarom ga ik graag het gesprek aan met leraren, directeuren en bestuurders. Als toezichthouder ben ik dan ook graag betrokken bij Samenwerkingsverband Achterhoek Oost om met mijn kennis en ervaring een sparringpartner te kunnen zijn en zo ook mijn steentje bij te dragen aan het goede gesprek over onderwijs. Graag tot ziens.

Ferdinand ter Haar

Lid RvT

‘Op reis naar Inclusiever Onderwijs’ en de opdracht daarin, spreekt mij enorm aan. Ik wil graag, vanuit de Achterhoek, mee op reis en een bijdrage leveren aan die opdracht. In januari 2022 ben ik, namens de AVS, betrokken geraakt bij het opstellen van de werkagenda van OCW: ‘De route naar Inclusief Onderwijs’ – ook een reis en met een aankomst in 2035. Niet dat we er dan zijn, zeker niet.

Mogelijk zijn er dan nieuwe bestemmingen bij gekomen, mogelijk is het landschap waarin gereisd is inclusiever geworden. Of zelfs meer vanzelfsprekend.

Inclusief of inclusiever onderwijs is een doorontwikkeling van passend onderwijs, wat dat betreft zijn we al jaren onderweg en hebben we om ons heen al mooie dingen gezien. Er is echter nog veel werk te doen, vooral in een maatschappij die steeds exclusiever lijkt te worden. Het is tijd dat we als onderwijs voorop gaan lopen, dat we de vanzelfsprekendheid zijn dat het kind zo dicht mogelijk bij huis ten beste wordt bediend en mag zijn ‘dat het ten diepste al is’ (gejat van Gabriel Anthonio). Als wij als voorlopers de maatschappij kunnen beïnvloeden meer inclusief te zijn, dan hebben we de juiste route afgelegd en de reis van ons leven gemaakt. (Ik ben niet alleen een kind van de Achterhoek, ik ben ook nog eens een kind uit Aalten – overdrachtelijk taalgebruik is er bij ons ingeramd).

Ik heb van harte naar de rol van toezichthouder gesolliciteerd, vooral om de reisplannen te koppelen aan de werkelijke beleving van de reis. Om beleid te toetsen aan de dagelijkse werkelijkheid in het Samenwerkingsverband Oost-Achterhoek. Ik wil graag vanuit een toezichthoudende rol de sparringpartner zijn van de directeur, met gevoel voor de juiste rol, voor de juiste stoel.